Gaming, Computerspilsafhængighed & Loot Boxes

Skrevet af: Psykoterapeut - Peter Flink Larsen

Hvad er gamingafhængighed?

De fleste regner nok ikke med, at man kan blive afhængig af gaming og den virtuelle verden. Dette er dog en meget relevant afhængighed, som påvirker ens mentale tilstand, og som rammer millioner af mennesker rundt om i verden.

Forskellen på et sundt, og et negativt forhold til gaming er, hvilken effekt det har på ens liv. Typisk vil en afhængig have problemer af forskellige grader personlighedsmæssigt, familiært, socialt, uddannelsesmæssigt, erhvervsmæssigt, eller på andre funktionalitetsområder.

Normalvis vil en diagnose på gamingafhængighed blive stillet, over en periode på ca. 12 måneder. Dette skal dog understøttes af en gradvis problemstigning, i de førnævnte kategorier. En diagnose kan dog stilles før, hvis tilstanden er derefter.

Hvad skyldes gamingafhængigheden?

Konsol-spil/computerspil er designet ved hjælp af adfærdspsykologi. Det vil sige at det er designet til at fange din opmærksomhed, og give dig en fordybende oplevelse, som får hjernen til at frigive dopamin. Ved overforbrug af denne form for stimulering, kan der forekomme drastiske ændringer i hvordan hjernen fungerer.

Den virtuelle verden i dag, kan til tider være så fordybende, at man nemt i timevis kan miste fornemmelsen af tid og sted. Spillene giver mulighed for, at flygte til et sted, hvor fremskridt sker øjeblikkeligt, og skaber et miljø hvor man er i sikkerhed, og i kontrol. Dette er med til at skabe gamingafhængighed.

viser en dreng der spiller foran sin computerskærm - Gaming, Computerspilsafhængighed & Loot Boxes - gamingafhængighed -

De fleste ved sikkert godt at spiludviklerne i dag tjener styrtende med penge. Men det er nok de færreste der ved at hvordan de gør det. Over de sidste par år, er der sket en voldsom udvikling indenfor såkaldte micro-transaktioner og ”loot boxes”.  Dette er i visse lande blevet gjort ulovligt, da det anses som gambling.

En simpel måde at forklare dette på er, at man betaler et (som regel højt) beløb og modtager herefter en præmie. Man kan være heldig, at modtage en god præmie, eller man kan købe sig fattig, uden garanti for overhovedet, at få det man søgte.

I Danmark anses dette ikke for gambling, men eksempelvis i Belgien, er dette blevet ulovliggjort.

Nye tendenser inden for ludomani og gamingafhængighed

Gaming, Not Gambling. Sådan lyder ordene fra fagfolk, som er blevet opmærksomme på, at flere og flere helt unge bruger deres penge på (In-Game) accessories, Skins og Loot Boxes.

Når vi tænker på ludomani, forbinder vi det oftest som en voksen ting. Efterhånden skal man bruge NemID for at få adgang til diverse spiludbydere på nettet, eller et gyldigt billede Id, hvis man skal have adgang til et fysisk casino.

Udtrykket (Gaming eller Gambling) har floreret i det danske samfund i den seneste tid. Der er kommet mere fokus på hvad vores børn fortager sig på nettet, men hvad ved vi egentligt om de spil, som børnene spiller på daglig basis?

Gaming industrien er efterhånden spækket med spil som tilbyder (In-Game) merchandise, såsom skins og loot boxes. Dette er fremmedord for mange mennesker, og det kræver derfor en uddybelse.

Umildbart er der ikke noget galt i at kunne købe noget, som man kan få gavn af i sit spil. Så længe man ved hvad man får. Dette skaber ikke forvirring eller skuffelse. Det kan dog stadig være farligt, og det er værd at være opmærksom på, hvor mange penge ens barn bruger på skins og accessories i sit spil.

Hvad er "Loot Boxes"?

Der hvor man for alvor, kan begynde at stille spørgsmålstegn, er når der kan købes så kaldte ”Loot Boxes”. For bedre at kunne forklare hvad dette er, tager vi udgangspunkt i Spilgiganten Electronic Arts, som er skaberen af Spillet FIFA. FIFA har de sidste 8 år været meget populær for tjenesten Ultimate Team, hvilket giver mulighed for at skabe sit eget fantasihold, og spille mod andre online.

FIFA bruger ”Loot Boxes” i form af FIFA-Pakker, som indeholder Spiller-kort og andet som kan bruges til sit hold. Disse pakker koster penge, rigtige penge. Og der ikke nogen garanti for at modtage noget af værdi. Faktisk er der i de fleste tilfælde mere end 95% chance for at modtage indhold, som ikke har tilnærmelsesvis den værdi, som man har betalt for pakken.

Netop derfor kan det være farligt, og det kan fremprovokere en afhængigheds-skabende tendens. Jagten på den helt store præmie, som man ikke engang kan få gavn af, i det virkelige liv. Det kan være farligt for helt unge mennesker, som måske endnu ikke har en forståelse for økonomi.

Det er meget vigtigt at man taler med sine børn om dette, så det ikke ender med at tage overhånd. Gambling er ikke tilladt før man er fyldt 18 år, og alligevel er dette frit tilgængeligt for børn og unge.

Gaming har for alvor gjort sit indtog i den virtuelle verden, og det vigtig at vi er opmærksomme.

Vær opmærksom på gamingafhængighed

Virtuelle spil er i dag en integreret del af mange unges hverdag, men for nogle unge tager spillet overhånd med negative konsekvenser til følge.

Hos Det Gode Liv – får vi mange henvendelser, fra bekymrede forældre og unge, der føler behov for hjælp til et problematisk forbrug af gaming.

Råd & vejledning

Hos Det Gode Liv - Er telefonen altid åben, og vi hjælper meget gerne med råd og vejledning. Kontakt os på Tlf: